Avrupa otomobil üreticileri, uzun yıllardır Çin’de önemli kârlar elde ederken, yüksek kârlı günler artık yerini zor günlere bıraktı. Çin’deki otomobil bayileri, artan yerel marka rekabeti ve fiyat savaşlarının etkisiyle ciddi bir krizin eşiğinde. Batılı premium otomobil üreticileri, bayilerini bu krizden kurtarmak için yüz milyonlarca euro harcamak zorunda kalıyor.
Çin Pazarına Ne Oldu?
Çin pazarındaki sorunların temelinde, yerel üreticilerin agresif şekilde pazar payı kazanma çabaları yatıyor. Yeni ve çekici modellerin piyasaya sürülmesi, Batılı otomobil üreticilerini fiyatlarını düşürmeye zorladı. Ancak bu fiyat indirimleri, markalar için sürdürülebilir olmaktan oldukçe uzak. Özellikle Batılı markaların bayileri, yüksek maliyetler karşısında kapılarını kapatma tehlikesiyle karşı karşıya.
BMW, Mercedes ve JLR (Jaguar-Land Rover) gibi lüks markalar, Çin’deki bayilerinin ayakta kalabilmesi için büyük miktarlarda mali yardım sağladı. Örneğin, BMW’nin yalnızca 2023 yılı üçüncü çeyreğinde bayilerinin desteklenmesi için yüz milyonlarca euro harcadığı bildirmişti. Buna rağmen, bazı bayiler için bu yardım dahi yeterli olmadı. Pekin’deki bir BMW bayisi, satışlardaki %30’luk düşüş nedeniyle kapılarını kapatmak zorunda kaldı.
Satışlar Dibe Vurmaya Başladı
BMW’nin Çin satışlarındaki bu sert düşüş, bir fren sisteminin geri çağırma sorununa bağlansa da, uzmanlar bu gerekçeye şüpheyle yaklaşıyor. Porsche ve JLR gibi markalar da buna benzer bir düşüş yaşadı. Hatta JLR’nin satışları üçüncü çeyrekte %17 oranında geriledi. Çin Otomobil Bayileri Derneği’ne göre, bu yıl yaklaşık 2.000 bayi kapanma tehlikesiyle karşı karşıya ve birçok bayinin de 2024’te kârlılık hedeflerini tutturamayacaklarını açıkladı.
Gelecek Ne Gösteriyor?
Çin otomobil pazarında Batılı markalar için zorluklar devam ederken, bu durumun küresel etkileri de hissedilmeye başlandı. Yerel markaların hızlı yükselişi ve artan rekabet, Batılı otomobil üreticilerini yeni stratejiler geliştirmeye zorluyor. Ancak sürdürülebilir çözümler bulunmadığı sürece, daha fazla bayinin kapanması ve markaların pazar payı kaybetmesi kaçınılmaz görünüyor.
Avrupa’nın lider otomobil markaları, Çin’deki varlıklarını koruyabilmek için büyük çaba harcıyor. Ancak bu çabaların başarılı olup olmayacaklarını ise zaman gösterecek.