Kasım ayında Çin elektrikli araç sektörü, hem yerel hem de global markaların yarışına sahne oldu. BYD, Geely ve Xpeng gibi sektörün devleri liderlik mücadelesi verirken, Xiaomi gibi yeni oyuncular da dikkat çekici büyümelerle sektördeki yerlerini sağlamlaştırmaya çalışıyor. Yüksek satış rakamları, yenilikçi modeller ve markaların stratejik hedefleri bu dönemin öne çıkan unsurları oldu.
Lider Değişmedi: BYD
Çin’in lider EV üreticisi BYD, Kasım ayında toplamda 504.003 araç satışı gerçekleştirerek pozisyonunu daha da güçlendirdi. Bu rakam, bir önceki aya göre %0,7, geçen yılın aynı dönemine göre ise %67,2’lik bir artış anlamına geliyor. BYD’nin satışlarının büyük kısmını (198.065) %100 elektrikli araç oluştururken, 305.938 şarj edilebilir hibrit araç (PHEV) satışı dikkat çekti.
BYD’nin yılın ilk 11 ayında gerçekleştirdiği 3.740.930 adetlik satışı, markanın yıllık hedefini aşarak 4,35 milyon adetlik bir beklenti oluşturmasına olanak tanıdı. 2022 yılında içten yanmalı motorlu araç üretimini tamamen bırakan BYD, satışlarının neredeyse tamamını elektrikli ve hibrit araçlardan sağlıyor. Premium markası Yangwang ve orta segmentte konumlandırılan Fang Cheng Bao, satışlara ek katkı sağlarken, eski ortaklığı Denza, 2023’e göre daha düşük bir performans sergiledi.
Geely: İstikrarlı Yükseliş
Geely, Kasım ayında 122.453 adet satış ile bir önceki aya göre %12,6, geçen yılın aynı dönemine göre ise %88,3’lük bir büyüme kaydetti. Şirketin premium markası Zeekr, 27.011 araç teslimatıyla rekor kırdı. Bu başarı, Zeekr’in özellikle yüksek gelir grubuna hitap eden modelleriyle daha fazla tüketiciye ulaşmasının bir sonucu olarak değerlendiriliyor.
Xiaomi: Küçük Başlangıç, Büyük Hedef
Tek bir modeli olan SU7 sedan ile pazara yeni giren Xiaomi, Kasım ayında 22.050 adet araç satışı gerçekleştirdi. Şirket, kısa sürede yakaladığı bu başarıyla dikkat çekiyor. Xiaomi’nin gelecek yıl piyasaya sürmeyi planladığı elektrikli SUV modeli, şirketin büyüme stratejisinin bir parçası olarak öne çıkıyor.
Xpeng: Tesla’ya Rakip Modeller
Volkswagen destekli Xpeng, Kasım ayında 30.895 adet satış gerçekleştirdi ve bir önceki aya göre %29,2, geçen yıla göre ise %54,2 artış sağladı. Özellikle Tesla Model 3’e rakip olarak konumlandırılan Mona M03 sedan, Xpeng’in satış başarısında önemli bir rol oynadı.
Changan: Çok Markalı Strateji
Changan, 100.000 adetlik satışına ulaşarak Kasım ayında sektörün önemli oyuncuları arasına girdi. Alt markaları Avatr, Deepal ve Qiyuan, satışların artmasına büyük katkı sağladı. Özellikle Deepal, geçen yılın aynı dönemine göre %123 artışla 36.026 adet araç satarak rekor kırdı.
Çin Pazarında Rekabet Kızışıyor
Çin EV piyasası, yüksek satış rakamları ve yenilikçi modellerle global anlamda liderliğini sürdürmeye devam ediyor. Özellikle BYD, Geely ve Xpeng gibi markaların yanı sıra Xiaomi ve Huawei destekli markaların büyümesi, sektördeki rekabetin gelecekte daha da kızışacağının sinyallerini veriyor. Özellikle premium modellerin satış başarısı, Çinli markaların global piyasada daha güçlü bir şekilde yer alabileceğini gösteriyor.
Kasım 2024, Çin elektrikli araç sektörünün rekabet, yenilik ve büyüme açısından bir dönüm noktası oldu. Markaların satış stratejileri ve piyasaya sundukları modeller, sektörün geleceğini şekillendirmeye devam ediyor. Bu dinamik ortam, hem yerel hem de global oyuncular için büyük fırsatlar sunuyor.