Çinli Markalar Avrupa’da Üretim Üsleri Kuruyor

ab avrupa birliği ve çin

Son dönemde Avrupa Birliği’nin (AB) Çinli elektrikli araç üreticilerine yönelik uyguladığı yüksek vergi tarifeleri, Çinli otomobil üreticilerinin küresel genişleme stratejilerini doğrudan etkilemiş görünüyor. AB’nin, Çin devletince desteklenen bu araçların rekabet avantajını sınırlama amacıyla devreye soktuğu tarifeler, sektörde önemli bir değişime yol açmış durumda. Bazı markalar pazar payını kaybederken, diğerleri ise üretim üslerini genişletme yoluna gidiyor.

Çinli Markalar Etkilendi

AB’nin uyguladığı %35’e varan ithalat vergisi, özellikle Çin’den ithal edilen elektrikli araçları hedef aldı. Bu adım, yerli otomobil üreticilerinin rekabet edebilirliğini artırmayı amaçlarken, Çinli markalar için ciddi bir maliyet baskısı oluşturdu. MG gibi önde gelen markalar, bu tarifeler nedeniyle Avrupa’daki pazar paylarında sert düşüşler yaşadı. Örneğin, MG’nin 2024 Kasım ayındaki sıfır araba satışları %58 oranında azaldı.

Buna karşın BYD gibi bazı Çinli üreticiler, yerel üretime ve esnek tedarik zinciri stratejilerine odaklanarak tarifelerin olumsuz etkilerini hafifletmeyi başardı. BYD, Kasım 2024’te Avrupa’da 4.796 adet sıfır araba satışı yaparak bir önceki yıla göre %127’lik bir artış gösterdi.

Fabrika Yatırımları Başladı

Tarifeler karşısında Çinli üreticilerin en önemli hamlesi ise yerelleşme oldu. SAIC Motor, MG markası altında yeni bir üretim üssü kurma planını duyurdu. Mısır’ın Yeni Ekim Şehri’nde inşa edilecek fabrika, 2026 yılında üretime başlayacak ve ilk etapta yılda 50.000 araç üretecek. Zamanla bu kapasitenin 100.000’e çıkarılması hedefleniyor. Bu yatırım, hem yerel hem de Avrupa pazarını hedef alarak stratejik bir avantaj sağlıyor.

MG’nin bu tesiste üreteceği ilk model, yenilenmiş MG5 olacak. Uzun vadede SUV ve yeni enerji araçlarının da üretimi planlanıyor. Böylece MG, AB tarifelerinden kaçınarak daha rekabetçi fiyatlarla Avrupa pazarına girmeyi hedefliyor.

BYD, Avrupa’daki varlığını güçlendirmek için iki büyük adım attı. İlki, Macaristan’da kurulan elektrikli araç üretim tesisi. İkincisi ise 2025 yılında devreye alınması planlanan ikinci Avrupa fabrikası. İspanya, Macaristan ve Çekya’da yer arayışında olan şirket, İspanya’yı öncelikli seçenek olarak değerlendiriyor. Türkiye fabrikasının hazırlık çalışmaları ise devam ediyor. Bu tesisler, BYD’nin AB tarifelerine tabi olmadan doğrudan Avrupa pazarı için üretim yapmasını sağlayacak.

Belirsizlik Devam Ediyor

AB’nin Çinli otomobil üreticilerine yönelik tarifeleri, Avrupa’daki yerel üreticilere bir nefes alma fırsatı sunuyor. Elektrikli araç geçiş sürecinde önemli yatırımlar yapmak zorunda kalan Avrupalı markalar, dış rekabet baskısını azaltarak pazarda yeniden güçlenmeyi hedefliyor.

Ancak bu koruma politikaları, kimi ülkelerde ise çok farklı etkiler yarattı. Örneğin Almanya ve Fransa gibi büyük pazarlarda Çinli elektrikli araç satışları yarı yarıya azalırken, AB üyesi olmayan İngiltere’de bu satışlar %17 oranında artmış durumda.

Elektrikli araç pazarındaki belirsizlikler, yalnızca Çinli üreticileri değil, tüm otomotiv sektörünü etkiliyor. Tüketici talebindeki dalgalanmalar, yüksek batarya maliyetleri ve hükümet politikalarındaki değişiklikler, üreticileri yeni stratejiler geliştirmeye zorluyor. Çinli markalar için bu durum, yalnızca üretim üslerini çeşitlendirme gerekliliği değil, aynı zamanda yenilikçi ürünler sunma zorunluluğunu da beraberinde getiriyor.

Dengeler Değişebilir

Çinli otomobil üreticileri, küresel pazardaki varlıklarını korumak ve büyütmek için yoğun bir yatırım sürecine girmiş durumda. Mısır, Macaristan, Türkiye ve İspanya gibi farklı bölgelerde kurulan yeni fabrikalar, bu stratejinin en somut örnekleri arasında yer alıyor. Bu hamlelerin başarısı, yalnızca vergiden kaçınmak için değil, aynı zamanda kaliteli ve uygun fiyatlı elektrikli araçlar sunabilmelerine de bağlı olacak.

Önümüzdeki birkaç yıl, elektrikli sıfır otomobil pazarında dengelerin yeniden şekillendiği bir dönem olacak. Çinli markaların bu dönemde ne kadar başarılı olacağı, küresel otomotiv sektörünün geleceğini de büyük ölçüde belirleyecek.

 

Kaynak: https://www.autoblog.com/news/chinese-automakers-build-their-way-around-tariffs

Bu İçeriği Paylaş

SON EKLENENLER