Avrupa’daki sıkı emisyon düzenlemeleri, otomobil üreticilerini Tesla’nın kapısını çalmaya zorluyor. Tesla, yalnızca elektrikli araç üreticisi olması sayesinde emisyon hedeflerini fazlasıyla karşılıyor ve bu da onu rakipleri için önemli bir çözüm ortağı haline getiriyor.
Yeni emisyon yasalarına göre, Avrupa’da otomobil üreticilerinin filolarındaki araçların ortalama emisyon değerlerini belirli bir seviyenin altında tutmaları gerekiyor. Bu hedefleri yakalayamayan markalar, yüksek cezalarla karşılaşmamak için Tesla ile iş birliği yaparak “emisyon havuzları” oluşturuyor. Emisyon havuzu, farklı markaların filolarındaki emisyon değerlerini ortak bir hedef doğrultusunda birleştirerek toplam ortalamayı düşürmek için kullanılan bir yöntem olarak biliniyor. Bu yöntemde Tesla gibi tamamen elektrikli araç üreten markalar, fosil yakıtlı araç üreten firmalara “düzenleyici kredi” adı verilen bir tür emisyon telafisi satıyor. Uzmanlara göre, bu iş birliği Tesla’ya 2025 yılında yaklaşık 1 milyar dolar gelir sağlayabilir.
Tesla’nın Kredi Gelirleri Hızla Artıyor
Tesla, uzun süredir düzenleyici krediler satarak önemli bir gelir kaynağı elde ediyor. (Düzenleyici kredi, bir üreticinin düşük emisyonlu ya da sıfır emisyonlu araç ürettiğinde elde ettiği ve bunu daha yüksek emisyona sahip araç üreten firmalara satabildiği bir hak olarak tanımlanabilir.) Sadece 2024’ün üçüncü çeyreğinde bu yolla 739 milyon dolar kazanç sağladı. Rakiplerinin elektrikli araç üretimini artırmasıyla bu gelirlerin azalacağı öngörülse de elektrikli araçlara yönelik talebin beklenen düzeye ulaşmaması Tesla’nın bu alandaki lider konumunu sürdürmesine olanak tanıyor.
Avrupa’da otomobil üreticilerinin filolarının en az %20’sinin elektrikli araçlardan oluşması gerekiyor. Ancak, birçok Avrupa ülkesinde elektrikli araçlara yönelik teşviklerin azaltılması, tüketici ilgisini düşürdü ve markaların bu hedefe ulaşmasını zorlaştırdı. Hedefi tutturamayan şirketler için Tesla ile emisyon havuzuna dahil olmak, cezalarla karşılaşmamak adına pratik ancak maliyetli bir çözüm olarak öne çıkıyor. Aksi takdirde, sınırın her gram üzerinde kalan emisyon için üreticilere 105 dolar ceza kesiliyor ve bu durum milyonlarca dolarlık maliyetlere yol açabiliyor.
Tesla Gelir Kaybına Uğrayabilir
Her ne kadar mevcut düzenlemeler Tesla için önemli bir gelir kapısı olsa da gelecekte bu avantajın azalması söz konusu olabilir. Özellikle ABD’deki yeni yönetimin emisyon standartlarını gevşetme ve elektrikli araç teşviklerini azaltma yönündeki planları, Tesla’nın bu alandaki gelirlerini olumsuz etkileyebilir. Analistlerin tahminlerine göre, bu durum Tesla’ya 3,2 milyar dolarlık kayba neden olabilir.
Avrupa’da da otomobil üreticileri, mevcut emisyon hedeflerinin ekonomik belirsizlikleri ve tüketicilerin elektrikli araçlara temkinli yaklaşımını yeterince dikkate almadığını savunuyor. 2035 yılına kadar içten yanmalı motorların tamamen yasaklanmasını öngören hedef, yüksek maliyetler ve altyapı eksiklikleri nedeniyle eleştiriliyor.
Öte yandan, Volvo ve Polestar gibi markalar kendi emisyon havuzlarını oluşturarak bu pazarda Tesla’ya rakip olmaya hazırlanıyor. Elektrikli araç üretimlerini hızla artıran bu markalar, düzenleyici kredi pazarında önemli bir pay sahibi olabilir.
Şimdilik Tesla, emisyon düzenlemelerinden büyük ölçüde kazanç sağlayan konumda. Ancak bu durumun sürdürülebilirliği, piyasa dinamiklerinin değişmesine ve yeni düzenlemelere bağlı olacak. Rakiplerin elektrikli araç üretimini artırması ve yeni emisyon havuzları kurmasıyla birlikte Tesla’nın bu alandaki tekeli sarsılabilir. Bununla birlikte, şu an için Tesla, otomotiv sektörünün geçiş sürecinde kârlı bir konumda yer alıyor.
Kaynak: https://www.autoblog.com/news/tesla-cashes-in-on-rivals-ev-woes