ABD Başkanı Donald Trump’ın Kanada ve Meksika’dan ithal edilen araç ve parçalar için yüzde 25 oranında gümrük tarifesi uygulama kararı, otomotiv sektörünü büyük bir belirsizliğe sürüklüyor. 1 Şubat itibarıyla yürürlüğe girmesi beklenen bu ek vergiler, özellikle ABD’li otomobil üreticilerini üretim stratejilerini yeniden gözden geçirmeye zorluyor.
Otomobil endüstrisi, ABD, Kanada ve Meksika arasında sıkı bir üretim ağı oluşturmuş durumda. Birçok araç ve parça, son montaj hattından önce bu üç ülke arasında birkaç kez sınır geçişi yapıyor. Yeni tarifelerin her sınır geçişinde ek maliyet yaratması, araç fiyatlarını artıracak. ABD’de pandemi sonrası yükselen otomobil fiyatları göz önüne alındığında, tüketiciler açısından bu durum pek hoş karşılanmayacağa benziyor.
Bazı tedarikçiler, yeni vergi tarifeleri öncesinde ABD’ye sevkiyatlarını hızlandırarak stoklarını artırmaya çalışıyor. Diğer firmalar ise doğrudan ABD’de üretim yapmanın yollarını araştırmaya başladılar bile..
Meksika’daki en büyük otomobil üreticisi olan General Motors (GM), bu süreçte araç ithalatını hızlandırdığını duyurdu. Şirket, aynı zamanda ABD’deki fabrikalarını daha verimli kullanma planları da yapıyor. GM’nin ABD’de satılan araçlarının üçte birinden fazlası yurtdışında üretiliyor. GM, Meksika’daki bazı kamyonet üretim hatlarını ABD’ye kaydırma ve belirli modelleri farklı pazarlara yönlendirme seçeneklerini değerlendirmeye aldığı bildiriliyor.
ABD pazarına yönelik üretim kararlarını gözden geçiren bir diğer büyük üretici Volkswagen Grubu. Alman üretici, mevcut tesislerini Porsche ve Audi SUV modelleri için kullanma fikrini masaya yatırmış durumda. Mevcut durumda VW Atlas ve ID.4 elektrikli SUV’yi üreten fabrika, elektrikli araç talebindeki düşüş nedeniyle tam kapasiteyle çalışmıyor.
Volkswagen Grubu bu fırsatı değerlendirerek Porsche ve Audi markalarının büyük SUV modellerini ABD’de üretmeyi planlıyor. Bu plan hayata geçerse, şirket tarifelerin etkisini azaltırken, aynı zamanda ABD’de üretim teşviklerinden de faydalanabilir.
Öte yandan Audi, Volkswagen Grubu’nun Güney Karolina’da kurmayı planladığı Scout elektrikli araç markası ile üretim tesislerini paylaşma fikrini de değerlendiriyor. Audi’nin, “Hardcore” kod adıyla geliştirilen dayanıklı bir SUV modeli Scout platformunda üretmesi gündemde. Ancak bu modelin piyasaya sürülmesi en erken 2028’i bulacak.
Moody’s’in tahminlerine göre, Volkswagen Grubu’nun operasyonel kârı, Meksika’dan ithal edilen araçlara yüzde 25’lik ek vergi uygulanması halinde yüzde 15’e kadar düşebilir. Bu senaryo özellikle Audi Q5 ve Volkswagen’in Meksika’da üretilen Jetta ve Tiguan modellerini etkileyebilir.
Trump’ın tarifeleri, otomotiv sektörünü maliyet artışları ve üretim yer değiştirme baskısı ile karşı karşıya bırakıyor. Firmalar ya ek maliyetleri üstlenecek, ya tüketicilere yansıtacak ya da ABD’de üretim yatırımlarını hızlandırarak alternatif çözümler geliştirecek. Özellikle Meksika ve Kanada’ya bağımlı üreticiler için önümüzdeki dönemde stratejik kararların kaçınılmaz olduğu görülüyor.
Kaynak: https://www.autoblog.com/news/automakers-brace-for-impact-as-tariffs-take-effect