Kış aylarında elektrikli araçların performansının düşmesi artık sıkça dile getirilen bir sorun. Ancak bu durum, yakında tarihe karışabilir. Teknolojinin hızla ilerlemesiyle birlikte, bu soruna yönelik yenilikçi çözümler geliştiriliyor.
Soğuk Havaların Bataryalara Etkisi
Elektrikli araç bataryaları, pozitif ve negatif uçlar arasında hareket eden lityum iyonları sayesinde enerji sağlar. Bu iyonlar, bataryadaki sıvı bir elektrolit içinde hareket eder. Ancak, sıvı bileşenler düşük sıcaklıklarda akışkanlıklarını kaybedebilir, bu da iyonların hareketini yavaşlatır ve bataryanın enerji aktarım hızını düşürür.
Soğuk havalarda bu durum, şarj süresinin uzamasına ve aracın menzilinin önemli ölçüde azalmasına yol açar. Ayrıca, bataryanın ısınmasını sağlamak için kullanılan termal yönetim sistemi de enerji tüketir. Buna ek olarak, ısıtıcı, koltuk ve direksiyon ısıtma gibi diğer elektrik tüketen özellikler de devreye girince, menzil kaybı kaçınılmaz hale gelir.
Geleceğin Çözümü: Katı Hal Bataryaları
Bu soruna yönelik en umut verici çözüm, katı hal bataryalarıdır. Adından da anlaşılacağı üzere, bu bataryalarda sıvı yerine katı bir elektrolit kullanılır. Bu teknoloji, bataryaların daha yoğun, daha güvenli ve uzun ömürlü olmasını sağlarken aynı zamanda daha yüksek enerji depolama kapasitesine ulaşmalarına olanak tanır.
Katı hal bataryaları, soğuk hava koşullarında sıvı elektrolitlerin yaşadığı akışkanlık problemini ortadan kaldırır. Ancak, bu teknoloji de tamamen mükemmel değildir. Katı elektrolitler düşük sıcaklıklarda kırılganlaşabilir ve bataryanın güvenilirliğini etkileyebilir.
Neden Yaygın Değil?
Peki, bu teknoloji neden henüz yaygın olarak kullanılmıyor? Katı hal bataryalarının üretim maliyetleri oldukça yüksek ve büyük ölçekte üretimi oldukça karmaşık. Elektrikli araçların halihazırda içten yanmalı motorlu araçlara kıyasla daha pahalı olduğu düşünüldüğünde, bu maliyet artışı tüketicilere ek bir yük getirebilir.
Yine de, Mercedes, Hyundai ve Stellantis gibi dev markalar bu teknolojinin peşinden gidiyor. Factorial gibi firmalar, bu alanda önemli yatırımlar almış durumda. Hatta 2026 yılında Factorial’in katı hal bataryalarını kullanan bir araç filosunun test edilmesi planlanıyor. Bu yeni bataryalar, araç menzilini %80’e kadar artırarak 600 milin üzerine çıkarabilir, araç ağırlığını %40 azaltabilir ve boyutlarını %33 küçültebilir.
Kaynak: https://www.autoblog.com/news/evs-still-dont-do-well-in-winter-whats-the-solution