Google, trafikteki sürücülerin davranışlarını kontrol altına alabilecek yeni ve çığır açan bir patent ile sürücü destek sistemlerinin geleceğine damga vuracak gibi görünüyor. Waymo aracılığıyla yayınladığı bu patent, sürücülerin direksiyon başında yaptıkları hareketleri çok detaylı bir şekilde izleyerek değerlendiren bir yazılım sistemini tanımlıyor.
Günümüzde modern otomobiller, sürücülerin hız, ivme, frenleme ve dönüşler gibi pek çok verisini toplayan sürücü destek sistemleriyle donatılmış durumda. Bu verilerin nihai akıbeti çoğu zaman tartışmalı bir konu olmaya devam ederken, Google’ın patentteki önerisi ise bu verilerin özellikle sürücünün davranış kalıplarını ölçerek “şaşırtıcı” sayılan durumları belirlemeye odaklanıyor.
Bu özel sistem, sürücünün anormal veya riskli davranışlarını belirleyip, buna uygun çözümler sunan bir dizi düzenleyici eylemi öne sürüyor. En basit senaryolar arasında sürücüyü uyarılarla bilgilendirmek, sesli veya görsel ikazlar bulunuyor. Daha ileri seviyede, diğer sürücülerü de çevredeki potansiyel tehlike konusunda haberdar edebilecek bir sistem taslağı sunuluyor. Ancak, çoğu tartışma yaratacak detay, Google’ın patentte sözünü ettiği bir diğer seçenek: arabanın kontrolünün belirli bir süreliğine Google tarafından üstlenilmesi.
Bu teknoloji, sürücülerin yol üzerinde çok sayıda hatalı karar aldığı durumlarda kullanılabilecek ölçüm kalibrasyon testleri gibi daha az sıradışı çözümler de öneriyor. Bu testlerle sistemin normal çalışıp çalışmadığı kontrol edilebilir. Ek olarak, bu yazılımın, zaman içinde sürücünün sürüş tarzını öğrenip bunu bir temel değer olarak kullanarak alışılmadık bir durumu fark edip uyarı verebilmesi de mümkün.
Patentte verilerin satışı ya da yazılım geliştirme amaçlı kullanımı hakkında bir bilgiye yer verilmezken, otomobil üreticilerinin benzer verileri kullanma eğilimi düşünüldüğünde Google’ın da benzer bir yön izleyebileceği tahmin ediliyor.
Çoğu patentte olduğu gibi, bu da gelecekteki muhtemel bir uygulamayı garanti altına alma amacı taşıyor ve yakın zamanda hayata geçmesi de pek olası görünmüyor. Hukuki açıdan böyle bir sistemin devreye girmesi, arabanın ne zaman ve nasıl kontrol altına alınacağı gibi karmaşık sorunları da beraberinde getiriyor. Yine de bundan 30 yıl sonra, bir hatalı sollama yaptığınızda, aracınız sizi kanıtlarıyla birlikte online ihbar etmesi pek uzak bir ihtimal olarak görülmemeli.