Çin binek otomobil pazarı, Mart 2025 itibarıyla hem yıllık hem de aylık bazda dikkat çekici bir büyüme kaydetti. Çin Binek Otomobil Birliği (CPCA) verilerine göre, mart ayında perakende satışlar 1,94 milyon adede ulaştı. Bu rakam, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14,4, bir önceki aya göre ise yüzde 40,2 oranında artış anlamına geliyor. Böylece 2025’in ilk çeyreğinde toplam perakende satış hacmi 5,127 milyon adede ulaşarak yıllık bazda yüzde 6’lık bir büyüme gösterdi.
Özellikle yenilikçi enerji araçları segmenti (elektrikli ve şarjlı hibrit modeller), mart ayında büyük bir ivme kazandı. Bu dönemde Çin’de 991 bin yeni enerji binek otomobil satıldı. Bu, yıllık yüzde 38, aylık yüzde 45 oranında artış demek. 2025 ilk çeyrek toplamında bu segmentteki satışlar 2,42 milyon adedi buldu ve geçen yıla göre yüzde 36,4’lük güçlü bir yükseliş yaşandı.
Yeni nesil enerji araçlarının ihracatında da dikkat çekici gelişmeler yaşandı. Mart ayında 143 bin araç yurt dışına gönderilirken, bu araçların yüzde 62’sini tamamen elektrikli modeller oluşturdu. Bu, yıllık bazda yüzde 6,4, aylık bazda ise yüzde 21,2 oranında artış anlamına geliyor. 2025’in ilk çeyreğinde toplam ihracat ise 401 bin adetle geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 19,8 artış gösterdi.
Marka bazında bakıldığında ise BYD, 290 bin adetlik satışıyla liderliğini pekiştirdi. Onu 195 bin adetle Geely ve 130 bin adetle FAW-Volkswagen takip etti. Tesla Çin, mart ayında 74 bin adetlik satışla dördüncü sıraya yerleşti.
Çinli otomobil üreticileri, yerli pazarda 1,22 milyon araç satarak yüzde 31 oranında yıllık büyüme kaydetti ve toplam pazarın yüzde 62,7’sini oluşturdu. Bu oran, geçtiğimiz yıla göre 7,7 puanlık bir artış anlamına geliyor. Öte yandan, Çin’de faaliyet gösteren ortak girişim markalarının satışları 480 bin adetle sınırlı kaldı. Bu grupta yıllık bazda yüzde 4’lük düşüş yaşanırken, Japon markaları yüzde 12,2’lik perakende pazar payıyla en fazla kayıp yaşayan grup oldu.
Çin otomotiv sektörü 2025’e güçlü bir başlangıç yaparken, yerli markaların yükselişi ve elektrikli araç pazarındaki büyüme, küresel rekabette Çin’in elini daha da güçlendiriyor.