Alman spor otomobil devi Porsche, 2025 yılının ilk çeyreğinde küresel pazarlarda oldukça çelişkili bir tabloyla karşı karşıya kaldı. Kuzey Amerika’da satışlarını tarihi bir seviyeye taşıyan marka, aynı dönemde Çin pazarında ciddi bir daralma yaşadı. Şirketin açıkladığı son satış verileri, bölgesel performansın markanın küresel başarısı üzerindeki belirleyici etkisini bir kez daha gözler önüne serdi.
Çin’de Yüzde 42’lik Şok Düşüş
Porsche’nin Çin pazarındaki satışları 2025’in ilk çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 42 oranında azalarak 9.471 adette kaldı. 2024’ün ilk çeyreğinde bu sayı 16.340 olarak kaydedilmişti. Şirket, düşüşü “ekonomik koşulların zorluğu” ve “talep ile arzı dengeleme odaklı değer odaklı satış stratejisi” ile açıkladı. Ancak uzmanlar, bu açıklamayı zayıflayan pazar hakimiyetini perdeleme çabası olarak yorumluyor.
Çin’de artan yerli elektrikli araç rekabeti ve tüketicilerin alternatif premium markalara yönelmesi, Porsche’nin yıllardır inşa ettiği sadık müşteri kitlesini kaybetmesine neden oldu. Bu gerileme, markanın Çin’deki bayilik ağında küçülmeye ve yönetim değişikliğine yol açtı. Porsche Çin’in başındaki isim ve yerel satış direktörü görevlerinden alındı. Yerlerine, daha önce markanın gelişmekte olan pazarlardaki faaliyetlerini yöneten Matthias Becker atandı. Becker’ın görevi, markayı Çin’de yeniden güçlü bir konuma getirmek olacak.
Amerika’da Tüm Zamanların En İyi İlk Çeyreği
Olumsuz Çin tablosunun aksine, Porsche için Kuzey Amerika adeta bir başarı hikâyesi sundu. 2025’in ilk çeyreğinde bölgedeki satışlar yüzde 37 artarak 20.698 adede yükseldi. Sadece ABD’de gerçekleşen satışlar 18.884 adede ulaşarak, 2024’ün aynı dönemine göre yüzde 40,6’lık bir sıçrama kaydetti. Bu rakam, Porsche’nin Kuzey Amerika’da şimdiye kadarki en iyi ilk çeyrek performansı olarak kayıtlara geçti.
911, 718, Panamera, Cayenne ve Macan gibi modellerin satışları artarken, markanın elektrikli modeli Taycan’da ise düşüş yaşandı. 2024’ün ilk çeyreğinde 1.247 adet satılan Taycan, bu yılın aynı döneminde 1.019 adette kaldı. Bu durum, elektrikli araç segmentindeki rekabetin Porsche açısından yeni zorluklar doğurabileceğini gösteriyor.
Küresel Satışlarda Genel Düşüş
Porsche’nin merkez ülkesi Almanya’da da tablo iç açıcı değil. Şirketin Almanya’daki satışları 2025’in ilk çeyreğinde yüzde 34 gerileyerek 7.495 adete düştü. Avrupa’nın geri kalanında da benzer bir eğilim gözlendi. Bu bölgelerdeki toplam teslimatlar geçen yıla kıyasla yüzde 10 azalarak 18.017 adede geriledi.
Tüm bölgesel veriler bir araya getirildiğinde, Porsche’nin küresel satış performansı da düşüş eğilimi gösterdi. Şirketin dünya genelinde ilk çeyrekte gerçekleştirdiği toplam araç satışı 71.470 adette kaldı. Bu rakam, 2024’ün ilk çeyreğine kıyasla yüzde 8’lik bir azalmaya işaret ediyor.
Tek pozitif gelişme, “Denizaşırı ve Gelişen Pazarlar” kategorisinde yaşandı. Bu bölgede satışlar yüzde 6 artışla 15.789 adede yükseldi. Ancak bu artış, Çin ve Avrupa’daki kayıpları telafi etmeye yetmedi.
Gelecek Belirsiz
Porsche için Kuzey Amerika’daki büyüme kısa vadede moral verici olsa da, Çin gibi stratejik öneme sahip bir pazarda yaşanan düşüş, markanın orta ve uzun vadeli planlarını gözden geçirmesine neden olabilir. Üstelik ABD’de devreye giren yeni ithalat vergilerinin de yılın geri kalan döneminde olumsuz etkiler yaratması bekleniyor.
2025’in ilk çeyreği, Porsche açısından hem rekorların hem de ciddi uyarı sinyallerinin bir arada yaşandığı bir dönem olarak otomotiv tarihine geçti.