2023, otomobil sektörü için gelir ve kâr açısından verimli bir yıl oldu. Ancak bu süreçte, yüksek satış hacimlerinin her zaman yüksek kârlılık anlamına gelmediği bir kez daha ortaya çıktı. Bu süreçte, araç satmanın ötesinde, satışlardan elde edilen gelirin önemi bir kez daha gözler önüne serildi.
Ferrari ve Porsche: Kar Marjlarının Zirvesinde
Ferrari, adeta bir gelir makinesi olarak, 2023 yılında sadece 13,663 sıfır araç satışı yaparak, 5.97 milyar euro gelir elde etti. Bu rakamlar, Ferrari’nin bir önceki yıla göre hem daha fazla araç sattığını hem de satılan her bir araçtan daha fazla gelir elde ettiğini gösteriyor. Ferrari’nin operasyonel kârı 1.61 milyar euroya ulaşarak, gelirinin %27’sini oluşturdu. Bu, sektördeki hiçbir otomobil üreticisinin yaklaşamadığı bir sonuç olarak kayıtlara geçti.
Porsche ise 7.28 milyar euro kâr ile operasyonel marjını %18’de sabit tutarak Ferrari’nin ardından ikinci sıraya yerleşti. Porsche’un karlılığı, özellikle amiral gemisi olan 911 modelinin yanı sıra, SUV modellerinin de global satış hacminin %55’ini oluşturmasıyla sağlandı.
Jaguar-Land Rover ve Aston Martin’den Gelişme
Jaguar-Land Rover (JLR), 2022’deki zararlı dönemden, 2023’te %11’lik bir operasyonel marj ile kâra geçiş yaparak büyük bir iyileşme kaydetti. Yeni nesil Range Rover ve Range Rover Sport modelleri, bu dönüşümde büyük rol oynadı.
Aston Martin ise zararlarını azaltma konusunda önemli bir iyileşme kaydederek, dikkatleri üzerine çekti. Markanın sadece SUV modeli DBX/DBX 707 değil, aynı zamanda spor/GT araç serisi de bu başarıda önemli bir rol oaynadı.
Tesla ve Diğer Elektrikli Üreticiler
Tesla, fiyatları düşürme stratejisiyle rekor bir satış hacmine ulaştı, ancak bu durum kârlılığın düşmesine neden oldu. Tesla’nın operasyonel kârı, bir önceki yıla göre düşüş gösterdi.
Çinli otomobil üreticileri BYD ve Great Wall Motors (GWM), global pazarda yerlerini sağlamlaştırmak adına yüksek satış hacimlerine odaklandı. Ancak bu strateji, operasyonel giderlerin artması ve dolayısıyla kârlılığın azalması ile sonuçlandı.
İşte 2023 Yılının En Çok Kâr Eden Markaları
- Ferrari %27
- Porsche %18
- BMW Group %11,9
- Stellanis Group %11,8
- Kia %11,6
- Mercedes-Benz %11,4
- Toyota %11,1
- J-LR Group %11
- Subaru %9,5
- Hyundai %9,3
- Tesla %9,2
- Isuzu %9,1
- Suzuki %8,5
- Mitsubishi %7,2
- Volkswagen %7
- BYD %6,3
- Honda %5,8
- GM Group %5,4
- Volvo %5
- Mazda %5
- Renault Group %4,7
- Nissan %4,6
- Ford %3,1
Otomotiv dünyası, sürdürülebilirlik, elektrifikasyon ve yenilikçilik gibi konularda hızla evrilirken, markaların stratejileri de bu yeni düzende kendilerine sağlam bir yer edinme çabası içinde şekillenmekte. Bu bağlamda, 2023 yılı, otomobil sektöründe rekabetin sadece teknoloji ve tasarımla sınırlı olmadığını, aynı zamanda finansal stratejilerin de büyük bir rol oynadığını gösteren bir milat olarak kayıtlara geçti.