Çinli elektrikli araç üreticisi Xpeng, yeni nesil uçan arabalar için modüler üretim tesisinin temel atma törenini 27 Ekim’de gerçekleştirdi. Guangzhou Kalkınma Bölgesi’nde inşaatı başlayan fabrika, 2026 yılında yıllık 10.000 birimlik üretim kapasitesiyle faaliyet gösterecek. Xpeng, daha presatışlara başlamadan Eylül ayında bu uçan araba için 3.000’den fazla sipariş alarak sektörde dikkatleri üzerine çekmişti.
Xpeng’in yan kuruluşu Xpeng AeroHT, 2021’den bu yana beş nesil uçan araba geliştirdi. Ancak, bu araçlar geleneksel bir otomobilden çok, uçan bir drone’a benziyordu. Yol güvenliği ve vibrasyon sorunları nedeniyle ilk tasarımlarının yol uyumluluğunda zorluklar yaşadılar. Sonrasında, AeroHT tamamen farklı bir yaklaşımla modüler bir uçan araba projesine odaklandı. “Land Aircraft Carrier” (LAC) olarak adlandırılan bu araç, 3 akslı bir taşıyıcı platform ve içinde taşınabilen büyük bir drone olmak üzere iki ana bileşenden oluşuyor.
Eylül ayında tanıtılan LAC, 280.000 USD fiyat etiketiyle piyasaya sunuldu. Kasım 2024’te Zhuhai Hava Gösterisi’nde ilk halka açık uçuşunu gerçekleştirecek olan aracın şimdiden 3.000’in üzerinde ön sipariş aldığı bildiriliyor. Xpeng, bu yenilikçi aracı öncelikli olarak kurtarma hizmetleri gibi özel ihtiyaçları olan müşteriler için geliştirdiğini belirtiyor.
Yeni inşa edilen üretim tesisi 180.000 metrekarelik bir alanı kapsıyor ve dört üretim atölyesi ile boya ve montaj gibi destekleyici birimleri barındırıyor. Fabrika yalnızca modüler uçan arabanın hava taşıtını üretecek; üç akslı taşıyıcı ise Xpeng’in mevcut tesislerinde monte edilecek.
Modüler uçan arabalar, Çin’de hızla gelişen bir trend olarak öne çıkıyor. Örneğin, bu ay içinde başka bir Çinli üretici Chery, kendi insansız modüler uçan arabasını tanıttı. Ancak, Çin’de uçan araçların yasal çerçevesi henüz tam olarak oluşturulmuş değil ve uçuş lisansı alma zorunluluğu gibi çeşitli yasal engeller bulunuyor. Ayrıca, yüksek fiyat nedeniyle özel kullanıcılar arasında yaygınlaşması da zor görünüyor.
Xpeng, bu projeyle birlikte elektrikli araç teknolojilerini daha da ileriye taşımayı ve kurtarma gibi kritik hizmetlerde uçan araba kullanımını teşvik etmeyi amaçlıyor. LAC’nin EREV (Genişletilmiş Menzilli Elektrikli Araç) platformu, yüksek voltaj sistemi sayesinde 1.000 km’ye kadar karma bir menzil sunabiliyor ve bataryayı %30’dan %80’e sadece 18 dakikada şarj edebiliyor. %100 elektrikli uçan araç ise, taşıyıcıya otomatik olarak iniş yapabilme ve rotalarını otomatik belirleyebilme özellikleriyle donatılmış durumda.
Bu yeni nesil araçların Çin otomotiv sektöründe nasıl bir devrim yaratacağını zaman gösterecek. Xpeng gibi büyük üreticilerin bu alana yatırım yapması, uçan arabaların sadece bilim kurgu dünyasında kalmayıp gerçek yaşamda da yer bulabileceğine dair umutları artırıyor.