Ağustos ayı Avrupa otomotiv pazarı için zorlu geçti ve satışlar genel olarak düşüşte. Almanya, Fransa, İtalya, İspanya ve Birleşik Krallık gibi beş büyük pazarın tamamında gerileme yaşandı. Almanya %27,8’lik düşüşle en büyük kaybı yaşarken, Fransa %24,3 ve İtalya %13,4 düşüşle takip ediyor. İspanya %6,5, Birleşik Krallık ise sadece %1,3 oranında gerileyerek daha hafif bir düşüş yaşadı. Avrupa genelinde (AB+EFTA+UK) otomotiv pazarı %16,5 azalarak 755.717 adete geriledi. Yılın ilk sekiz ayında ise satışlar sadece %1,7 artışla 8.661.401 adete ulaştı.
Dikkat çeken bir diğer nokta, tam elektrikli araç (BEV) satışlarındaki büyük düşüş. Bu kategoride %36’lık bir gerileme yaşanarak 125.833 adete ve %16,7 pazar payına düşüş görüldü. Geçen yılın aynı döneminde bu oran %21,7’ydi. Özellikle Almanya’da yaşanan %68,8’lik düşüş, bu azalmada büyük rol oynuyor. Almanya’da 2023 yılı Ağustos ayında 86.649 adet olan BEV satışları, bu yıl aynı dönemde 27.024’e geriledi. Bu düşüşün arkasında, Almanya’da 1 Eylül 2023’te sona eren elektrikli araç teşviklerinin etkisiyle oluşan talep yığılması yatıyor. Almanya’yı dışarıda bıraktığımızda, BEV satışlarının sadece %10,2 azaldığı ve pazar payının aslında %17,4’ten %17,7’ye yükseldiği görülüyor.
Markalar bazında Volkswagen, %17,3 düşüşle pazar gerilemesiyle paralel bir performans sergileyerek liderliğini korudu. Toyota, %6,1’lik daha düşük bir düşüşle ikinci sırayı alırken, Skoda %1,1’lik düşüşle oldukça stabil bir performans sergileyerek Avrupa sıralamasında üçüncü sıraya yükseldi. BMW ve Mercedes de sırasıyla %9,5 ve %5,2’lik düşüşlerle ilk beşi tamamladı. Volvo, %33,3’lük artışla ilk 25’teki tek kazanan marka olarak dikkat çekiyor.
Modeller tarafında Dacia Sandero, %8,5 artışla pazarın düşüşüne meydan okuyarak liderliğini sağlamlaştırdı. Geçen yılın Ağustos ayında birinci sırada yer alan Tesla Model Y ise %37,8 düşüşle ikinci sıraya gerilerken, yıl genelinde sadece yedinci sırada yer alabiliyor. Toyota Yaris Cross %24,7 artışla dikkat çeken bir diğer model ve üçüncü sırada yer alıyor, ayrıca yıl bazında beşinci sıraya yükselerek Peugeot 208’in önüne geçti. VW T-Roc %15,5’lik düşüşle dördüncü sıraya gerilerken, Renault Clio %5,3’lük düşüşle ilk beşi tamamladı. Dacia Duster %9,7’lik artışla altıncı sırada yer alırken, VW Polo %25,9’luk artışla 2024’te ilk kez ilk 10’a girdi.
Bu dönemde Avrupa pazarında elektrikli araçların durumu özellikle dikkat çekici. Almanya’daki teşviklerin sona ermesiyle yaşanan büyük düşüş, elektrikli araç pazarının istikrarını ciddi şekilde etkiledi. Ancak diğer Avrupa ülkelerinde BEV’lerin pazar payındaki artış, bu segmentin büyümeye devam edeceğini gösteriyor. Özellikle çevreci araçlara olan talep ve çeşitli teşviklerin etkisiyle önümüzdeki dönemde elektrikli araçların yeniden yükselişe geçmesi olası görünüyor.
Otomotiv sektöründe yaşanan bu gelişmeler, markaların ve modellerin rekabet gücünü yeniden şekillendiriyor. Dacia Sandero gibi uygun fiyatlı ve pratik modellerin pazardaki liderliği ele geçirmesi, tüketicilerin ekonomik araçlara olan ilgisini gösterirken, Tesla Model Y gibi premium elektrikli araçların pazar payı kaybetmesi, bu segmentteki rekabetin arttığını ortaya koyuyor. Bu yılın geri kalanında ve 2025’e girerken, otomotiv dünyasında büyük değişimler yaşanabilir. Tüketicilerin tercihleri ve hükümetlerin politikaları bu değişimin en büyük belirleyicileri olmaya devam edecek.